Koulutuspolun kautta ihminen saadaan nopeasti palkkatyöhön tutkinnon suorittamisen rinnalla. Työssäoppimisen mallissa opintovelkaakaan ei kerry, kirjoittaa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.
Suomalaisessa työelämässä on huutava pula osaajista. Olen kevään aikana vieraillut useilla työpaikoilla, ja työnantajien viesti on ollut selvä: työpaikkoja riittää mutta tulijoita ei.
Nämä työnantajat ovat kehittäneet ongelmaan ratkaisun – omat koulutuspolut, jotka toteutetaan oppisopimuskoulutuksina. Malli on nerokas. Ihminen saadaan nopeasti palkkatyöhön esimerkiksi sairaalaan samalla, kun hän suorittaa laitoshuoltajan tutkintoa. Työn rinnalla opiskelevalle opintopolkumallissa on sekin etu, ettei hänelle kerry opintovelkaa. Näyttötutkinnot ovat tämän päivän parasta aikuiskoulutusta.
Uusi varhaiskasvatuslaki uhkaa jättää noin 6 000 lastenhoitajaa työttömäksi. JHL on määrätietoisesti lähtenyt neuvottelemaan yliopistojen ja työnantajan kanssa lastenhoitajien koulutuspolusta, joka tähtää aina lastentarhanopettajaksi asti. JHL:n mallissa lastenhoitajat voivat opiskella työnsä ohella ilman, että heille tulee palkanmenetyksiä. Lastenhoitaja voi myös hoitaa opintonsa niin, ettei se ole päivähoidon vahvuudesta pois.
Jatkuvan oppimisen mallilla työntekijät pysyvät parhaiten työmarkkinoiden käytössä.
Lisäksi haluamme koulutuspolkumallissa kehittää hyväksilukemista. Yliopisto-opinnoissakin luetaan hyväksi ammatillisen opinnon suorituksia, mutta myös ammatillinen kokemus tulisi voida hyväksilukea.
Työelämän tueksi pitää siis vahvistaa oppisopimuskoulutusta ja työssäoppimista. Nämä tukevat ammattilaisten jatkuvaa kehittymistä alallaan. Työssäoppimisen malli edellyttää, että työpaikkaohjaajia koulutetaan ja palkkausta sekä tehtävänkuvia kehitetään. Siten ammatillisista tutkinnoista saadaan laadukkaita.
Tämän päivän työelämässä osaajista on pidettävä kiinni. Jatkuvan oppimisen mallilla työntekijät pysyvät parhaiten työmarkkinoiden käytössä. Alan vaihtajat ja irtisanomisuhan alla olevat pidetään parhaiten työmarkkinoilla niin, että heille perustetaan avoimia ammattiopistoja. Epäkohta on, että ammatillisen koulutuksen opintoja ei voi suorittaa yksittäisinä kursseina tai työpaikoilla, avoimen yliopiston tai ammattikorkean tapaan.
Työantajien ja työntekijöiden on syytä lyödä hynttyyt yhteen ja lähteä yhdessä kehittämään laadukkaita jatkuvan oppimisen malleja. Yhteistyön tulos on vahva työllisyys, tuottavuus ja osaavat ammattilaiset.